Del 3: Störningsmoment i skolan – Vad påverkar elevernas koncentration?

Del 3: Störningsmoment i skolan – Vad påverkar elevernas koncentration?

Ljud från pratande klasskamrater, skrapande stolar, mobiltelefoner och ventilationssystem är bara några av de störningsmoment som påverkar elevernas koncentration och prestation. I en undersökning från Uppsala Universitet framkom det att elever i en bullrig miljö presterar upp till 25 % sämre på kognitiva tester jämfört med elever i en tystare miljö.

Buller har även en direkt påverkan på elevernas energinivåer. När hjärnan konstant behöver filtrera bort störande ljud blir den trött snabbare, vilket leder till minskad uthållighet och försämrad inlärning. Detta är särskilt påtagligt vid längre lektioner eller under provsituationer där eleverna behöver full koncentration.

Att implementera hörselskydd som ett valfritt arbetsredskap kan vara en lösning för att ge elever en mer gynnsam inlärningsmiljö. Studier visar att elever som erbjuds möjligheten att använda hörselskydd inte bara presterar bättre, utan även känner sig lugnare och mer avslappnade i klassrummet.

Det är även viktigt att utbilda både lärare och elever om vikten av en god ljudmiljö. Genom att skapa en kultur där respekt för tystnad värderas kan skolor på lång sikt minska de störningsmoment som påverkar inlärningen negativt.

Källor:

  • Boverket – "Ljud i förskolans och skolans fysiska miljöer"
  • Sveriges Lärare – "Minska buller i skolan – förbättra arbetsmiljön"
  • Folkhälsomyndigheten – "Buller i skolan påverkar hälsa och lärande"
Tillbaka till blogg