Del 2: ADHD och sensorisk överbelastning – Hur öronproppar kan vara en lösning
Share
Barn med ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsvariationer är extra känsliga för ljud och kan lätt bli överväldigade av skolmiljön. Konstant bakgrundsljud kan leda till stress, oro och svårigheter att ta in information. Enligt forskning från Karolinska Institutet kan ljuddämpande åtgärder förbättra koncentrationen hos elever med NPF-diagnoser och skapa en mer inkluderande skolmiljö.
En elev med ADHD kan ha svårt att filtrera bort oväsentliga ljud, vilket gör att varje viskning, skrap från en stol eller ljud från en penna mot pappret blir en distraktion. Detta kan leda till ökad frustration och sämre skolresultat. Att erbjuda hörselskydd i skolan kan därför vara en enkel och kostnadseffektiv lösning för att skapa en mer fokuserad lärmiljö.
Enligt en rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten har skolor som infört hörselskydd märkt en tydlig skillnad i elevernas beteende och koncentrationsförmåga. Genom att låta elever själva välja när de vill använda hörselskydd skapas en känsla av kontroll, vilket i sin tur kan minska stress och öka motivationen.
Det är dock viktigt att se hörselskydd som en del av en helhetslösning. Kombinerat med tydliga rutiner, en lugn klassrumsmiljö och anpassade undervisningsmetoder kan öronproppar bli ett värdefullt verktyg för att skapa en mer tillgänglig utbildning för alla elever, oavsett deras individuella behov.
Källor:
- Karolinska Institutet – "Ny forskning för en helhetssyn på autism och ADHD"
 - skolmyndigheten (SPSM) – "Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF"
 - Skolverket – "Organisera och utforma undervisning och lärmiljö med fokus på NPF"
 - 
Skolinspektionen – "Skolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska svårigheter"